Mamo to ja: Wielka piątka

Decydując się na przyjmowanie suplementów, kobiety w ciąży powinny zwrócić uwagę na to, jakie składniki, i w jakiej ilości, zawiera dany preparat. Jak podkreślali eksperci podczas konferencji „Profilaktyka zdrowotna medycyną przyszłości”, sytuacja niedoborowa, której negatywne konsekwencje dla zdrowia dziecka mają charakter długofalowy, dotyczy bowiem pięciu substancji odżywczych: DHA, kwasu foliowego, jodu, żelaza oraz witaminy D.

Nawet dobrze zbilansowana dieta nie wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie kobiety w ciąży na pięć składników odżywczych, kluczowych dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Zdaniem prof. Tomasza Paszkowskiego, ginekologa położnika z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, żadna kobieta w ciąży nie jest w stanie zjeść kilograma szpinaku, aby dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednią ilość kwasu foliowego czy 30 jajek w celu uzupełnienia niedoboru witaminy D. Konieczna jest dodatkowa suplementacja. Zamiast jednak sięgać po preparaty multiwitaminowe, wystarczy, że przyszła mama będzie dodatkowo przyjmować składniki odżywcze należące do tzw. grupy „big five”, czyli kwas foliowy, DHA, witaminę D, jod i żelazo.

Zalecana dawka kwasu foliowego wynosi 0,4 mg na dobę. Suplementacja powinna rozpocząć się już na etapie planowania ciąży – co najmniej na 6 miesięcy przed poczęciem dziecka. Kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia wady cewy nerwowej, która mogłaby doprowadzić do poważnych problemów rozwojowych płodu.

DHA stanowi kluczowy składnik budulcowy układu nerwowego i odpowiada za jego prawidłowy rozwój. Przyjmowany w ilości 500 mg na dobę zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u dziecka w późniejszym wieku, wzmacnia też jego odporność, zmniejszając częstość infekcji górnych dróg oddechowych. Co ważne, przyjmowanie DHA w ciąży zmniejsza nawet o 85% ryzyko przedwczesnego porodu.

Niedobór witaminy D u przyszłej mamy wpływa niekorzystnie na zdrowie dziecka w późniejszym wieku, dlatego eksperci zalecają przyjmowanie dodatkowo 1500-2000 j.m. tego składnika. Jej właściwy poziom w organizmie kobiety ciężarnej sprzyja prawidłowemu rozwojowi intelektualnemu malucha i wzmacnia jego system immunologiczny. Istnieje też dodatnia korelacja między niedoborem witaminy D u kobiet w ciąży a występowaniem schizofrenii u ich dzieci.

Niewystarczający poziom jodu w organizmie kobiety ciężarnej może skutkować opóźnieniem rozwoju intelektualnego i psychoruchowego dziecka. Eksperci zalecają przyszłym mamom  przyjmowanie 150 µg tego składnika dziennie.

Anemia – konsekwencja niedoboru żelaza – stanowi duże zagrożenie dla zdrowia kobiety w ciąży i jej dziecka. Lekarze nie są jednogłośni w kwestii rekomendacji profilaktycznej suplementacji żelaza dla całej populacji kobiet w ciąży. Bezwzględnie jednak zaleca się ją wszystkim ciężarnym wegetariankom, kobietom z zaburzeniami wchłaniania oraz zawsze wtedy, gdy poziom hemoglobiny w organizmie przyszłej mamy spada poniżej 11 g/dl.

Źródło: Mamo to ja nr. 1| 1.01.2015 | wydanie papierowe
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem