Składniki niezbędne w ciąży

W okresie ciąży, czyli przez pierwsze 280 dni życia dziecka, wzrasta zapotrzebowanie odżywcze organizmu kobiety. Zgodnie z Polskimi Zaleceniami, każda przyszła mama powinna uzupełniać niedobór pięciu niezbędnych składników pokarmowych, tj. DHA, kwasu foliowego, witaminy D, jodu oraz żelaza.

  • DHA z alg (Life’s DHA) zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu o ponad 85%;
  • kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej nawet o 70%;
  • w Polsce blisko 100% noworodków rodzi się z niedoborami witaminy D;
  • spożywanie odpowiednich dawek jodu może zapobiegać poronieniu i powstaniu wad wrodzonych;
  • niedobór żelaza może być przyczyną anemii u kobiety w ciąży oraz u dziecka w 1. roku życia.

1000 pierwszych dni życia dziecka – od momentu poczęcia do jego drugich urodzin – to unikalny czas, w którym każda mama może zadbać o jego przyszłe zdrowie. W okresie ciąży, czyli przez pierwsze 280 dni życia dziecka, wzrasta zapotrzebowanie odżywcze organizmu kobiety. Niestety w diecie bardzo często brakuje niezbędnych składników, które determinują prawidłowy przebieg ciąży. Dlatego też zgodnie z Polskimi Zaleceniami, każda przyszła mama powinna uzupełniać niedobór pięciu niezbędnych składników pokarmowych, tj. DHA, kwasu foliowego, witaminy D, jodu oraz żelaza.

Korzystny wpływ  kwasu DHA na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży i matek karmiących został wielokrotnie potwierdzony w badaniach naukowych. Jego odpowiednia dawka zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, wpływa na prawidłowy rozwój centralnego układu nerwowego, mózgu i siatkówki oka dziecka, a także może zapobiegać rozwojowi cukrzycy, otyłości czy alergii w dalszych etapach rozwoju. Niezwykle ważne jest, by DHA było czyste, a jego przyjmowanie nie stwarzało dodatkowego ryzyka zatrucia metalami ciężkimi (np. rtęć) czy dioksynami. Dla kobiet w ciąży, niemowląt oraz dzieci szczególnie polecana jest bezpieczna, wolna od zanieczyszczeń forma DHA z alg morskich. Według badań tylko takie DHA (Life’s DHA)zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu o ponad 85%. Zgodnie z polskimi zaleceniami, kobiety w ciąży powinny przyjmować min. 200 mg DHA dziennie, a przy niskim spożyciu ryb – 400-600 mg. Jeśli istnieje zwiększone ryzyko przedwczesnego porodu  zalecana porcja DHA wynosi nawet 1000 mg dziennie.

Kwas foliowy wykazuje wielokierunkowe działanie jako czynnik wzrostu i rozwoju dziecka oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej nawet o 70%. Bardzo korzystnie wpływa również na procesy związane z rozwojem układu nerwowego oraz mózgu, a także może zapobiegać zachorowaniu na raka macicy u przyszłej mamy. Do głównych źródeł kwasu foliowego w żywności należą nasiona soi, zarodki pszenicy oraz drożdże piekarnicze. Jednak dieta matki nie jest w stanie pokryć pełnego, wynoszącego 0,4 mg dziennie, zapotrzebowania kobiety w ciąży na ten składnik odżywczy.

Witamina D również pełni ważną funkcję w organizmie kobiety spodziewającej się dziecka. Główną rolą tego składnika jest regulacja gospodarki wapniowo-mineralnej. Dzięki temu witamina D zmniejsza ryzyko krzywicy, zapobiega zahamowaniu wzrostu płodu oraz rozwojowi wczesnej próchnicy zębów u dzieci. Ponadto witamina D ma korzystny wpływ na układ nerwowy, pracę mięśni i serca. Niestety w Polsce blisko 100% noworodków rodzi się z jej niedoborami. Dlatego też polski zespół ekspertów zaleca dodatkową suplementację witaminy D w ciąży  w ilości 800 IU na dobę.

Jod jest pierwiastkiem, wchodzącym w skład tarczycy zarówno przyszłej mamy, jak i jej maleństwa. Bez tego pierwiastka nie jest możliwa produkcja hormonów tarczycy, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu. Głównym źródłem jodu w pożywieniu jest sól jodowana. Jednak, ze względu na niewielkie zalecane spożycie soli, jod nie jest dostarczany w diecie w wystarczających ilościach. Przyjmowanie odpowiednich dawek tego pierwiastka może zapobiegać poronieniom czy powstawaniu wad wrodzonych. Dlatego też Polskie Towarzystwo Ginekologiczne kładzie duży nacisk na to, aby każda przyszła mama przyjmowała jod w postaci suplementów, w ilości 150-200 µg jodu na dobę.

Żelazo, najistotniejszy składnik hemoglobiny, jest kolejnym niezbędnym pierwiastkiem w diecie przyszłej mamy. Do produktów bogatych w żelazo należą mięso czerwone, jaja oraz rośliny strączkowe, ale jego przyswajalność z pożywienia jest bardzo niska, waha się od 2 do 20%. W czasie ciąży zapotrzebowanie na żelazo często wzrasta nawet trzykrotnie, a jego niedobór prowadzi przede wszystkim do anemii mamy i dziecka, co w konsekwencji może zwiększać ryzyko przedwczesnego porodu. Z tego względu, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje, aby przyszłe mamy suplementowały dodatkowo 30 mg żelaza na dobę. Zaleca się również zwiększenie tej dawki do 60-120 mg na dobę u kobiet w ciąży, u których stwierdzono niedokrwistość. Ważne jest również to, aby dostarczane do organizmu żelazo było delikatne, dobrze tolerowane, a jednocześnie wysoko przyswajalne.

Omegamed Optima to preparat z DHA, który zapewnia 100% realizacji zaleceń i jest idealnie dopasowany do potrzeb kobiet w ciąży. Jego optymalny skład, skomponowany z udziałem specjalistów, zapewnia codzienną porcję składników odżywczych ważnych dla prawidłowego przebiegu ciąży oraz rozwoju dziecka.

Omegamed Pregna – dodatkowa porcja czystego kwasu DHA – pokrywa zwiększone zapotrzebowanie na DHA podczas ciąży w przypadku niskiego spożycia ryb lub ryzyka przedwczesnego porodu.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem