Nauka dla zdrowia i życia!

Vitamin D and DHA in children’s diet

The ideal preparation for everyday supplementation should contain only appropriate, consistent with the recommendation and necessary ingredients. Infants and young children rarely have deficiency in nutrients except vitamin D, K, and DHA.

  • kwas DHA wzmacnia mózg, wzrok i odporność oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych o 78%;
  • witamina D zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój układu kostnego, zapobiegając krzywicy oraz wzmacniając naturalną odporność dziecka;
  • dzieci otrzymują z codzienną dietą zbyt małe ilości witaminy D i DHA, dlatego należy dodatkowo suplementować te składniki;
  • codzienna porcja witaminy D i kwasu DHA jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka;

W kształtowaniu zdrowia dziecka najważniejsze są pierwsze 3. lata życia. W tym czasie bardzo ważna jest jakość i ilość składników odżywczych, które otrzymuje jego młody organizm. Zarówno niedobór, jak i nadmiar niektórych składników mogą prowadzić m.in. do osłabienia odporności, nawracających infekcji, astmy, alergii, krzywicy, czy otyłości oraz zwiększenia ryzyka wielu chorób w późniejszym wieku. Prawidłowo zbilansowana dieta zapewni dziecku większość niezbędnych składników odżywczych,  potrzebnych do jego rozwoju. A które składniki warto suplementować? Dzieci karmione piersią od 8. doby do ukończenia 3. miesiąca życia powinny otrzymywać witaminę K. Reguluje ona proces krzepnięcia krwi, uszczelnia naczynia krwionośne, chroni przed krwawieniami wewnętrznymi i ma właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze. Dodatkowo dzieciom od pierwszych dni życia przez cały okres rozwoju powinny być podawane witamina D i kwas DHA. Jest ich zbyt mało w pożywieniu, dlatego bardzo trudno jest uzupełnić  niedobory tych składników z diety. Witamina D powstaje w organizmie dziecka, kiedy przebywa ono na słońcu, jednak i to źródło nie wystarcza ze względu na ograniczone nasłonecznienie w okresie jesienno-zimowym oraz powszechne stosowanie kremów z filtrem UV latem. Witamina ta ma wielokierunkowy, korzystny wpływ na zdrowie, zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój układu kostnego, zapobiegając krzywicy oraz wzmacniając naturalną odporność dziecka. DHA (kwas dokozaheksaenowy z grupy Omega-3) jest ważnym składnikiem budulcowym komórek nerwowych i siatkówki oka. Wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, w szczególności mózgu i wzroku, wpływa na odpowiedni rozwój ostrości widzenia. Dodatkowe przyjmowanie DHA pozytywnie wpływa na odporność oraz zmniejsza ryzyko alergii i astmy. Jak wynika z ogólnopolskich badań sposobu żywienia, spożycie DHA w grupie dzieci w wieku 1-3 lata wynosi przeciętnie 10 mg/dzień (chłopcy – 9 mg, dziewczynki – 11 mg). Ten wynik jest niepokojący, gdyż zalecane przez Polską Grupę Ekspertów spożycie kwasu DHA wynosi min. 100 mg DHA dziennie. Idealny preparat do codziennej suplementacji powinien zawierać tylko te składniki, których dziecko faktycznie potrzebuje, zawarte w odpowiednich, zgodnych z zaleceniami dawkach. Ważne jest też, by były one wysokiej jakości i nie zawierały konserwantów oraz barwników. Dzieciom nie należy podawać preparatów multiwitaminowych i wieloskładnikowych, gdyż przy ich suplementacji istnieje ryzyko przedawkowania niektórych składników. U niemowląt i małych dzieci poza niedoborem witamin D, K oraz kwasu DHA rzadko obserwuje się niedobory innych składników odżywczych. Dlatego też nie należy podawać im tranu, który jest preparatem wieloskładnikowym, zawierającym poza witaminą D i DHA, wiele składników, których dziecko nie potrzebuje. Dodatkowe ich ilości mogą niekorzystnie wpłynąć na jego zdrowie, istnieje na przykład ryzyko przedawkowania witaminy A. Preparatem, który wspomaga prawidłowy rozwój mózgu i wzroku, zmniejsza ryzyko alergii i astmy oraz zapewnia profilaktykę krzywicy i wzmacnia odporność jest Omegamed Baby+D. Produkt ten zapewni właściwą podaż niezbędnych składników, które zgodnie z zaleceniami powinno przyjmować każde dziecko.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem