Witamina D – potrzebna nie tylko dzieciom

O dodatkowej suplementacji witaminy D u maluchów słyszał chyba każdy – to ona od lat chroni je przed niebezpieczną krzywicą i dba o mocne kości. Jak pokazują współczesne badania naukowe, to nie jedyne jej zalety. Jest na tyle ważna dla naszego organizmu, że powinni ją regularnie przyjmować także dorośli – niektórzy nawet przez cały rok.

Potocznie nazywana jest słoneczną witaminą, bo to właśnie za pośrednictwem słońca jest wytwarzana w naszym organizmie. Znajdziemy ją także w niektórych produktach: rybach czy żółtku jaja kurzego. Mogłoby się zatem wydawać, że aby ją uzupełnić, wystarczy wystawić twarz do słońca oraz zadbać o właściwą dietę. Nic bardziej mylnego!

Mimo że wiosną i latem słońca raczej nie brakuje, zazwyczaj chronimy przed nim skórę, używając kremów z filtrem UV, a one niestety blokują syntezę skórną witaminy D. Z diety też nie jesteśmy w stanie pozyskać jej w odpowiedniej ilości, bo produktów ją zawierających musielibyśmy jeść dosyć sporo. Specjaliści coraz głośniej mówią o tym, że niedobór witaminy D w naszym organizmie jest naprawdę duży. Wiąże się to niestety z poważnymi konsekwencjami – może być przyczyną nawet bardzo groźnych chorób.

Bez odpowiedniej ilości witaminy D na pewno nie będzie dobrze funkcjonował nasz układ kostny. To ona zapewnia nam zdrowe i mocne kości (chroni na przykład przed osteoporozą) oraz zęby bez ubytków. Pomaga również w prawidłowym wchłanianiu z pokarmów dwóch bardzo ważnych pierwiastków: wapnia i fosforu. Okazuje się także, że odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu odporności – jest niezbędna do aktywacji limfocytów T, czyli komórek układu odpornościowego, bez których nasz organizm nie byłby w stanie się obronić przed atakującymi go wirusami i bakteriami. Jak pokazują badania, poważny niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy, chorób autoimmunologicznych, a także niektórych schorzeń neurologicznych i psychiatrycznych.

Według najnowszych zaleceń ekspertów nie tylko dzieci powinny systematycznie otrzymywać dodatkową porcję witaminy D. By uniknąć poważnych niedoborów, każda osoba powyżej 18. roku życia w okresie jesienno-zimowym (czyli od września do kwietnia) powinna dodatkowo przyjmować ok. 2000 j.m. witaminy D. Ponieważ u seniorów synteza skórna tej witaminy nie jest już tak efektywna, osoby starsze (powyżej 65. roku życia) muszą ją przyjmować w tej samej ilości przez cały rok. O dodatkową suplementację powinny koniecznie zadbać osoby otyłe (nawet do 4000 j.m. w zależności od stopnia otyłości, przez cały rok) oraz z ciemnym kolorem skóry. Rekomendowaną dawkę witaminy D znajdziemy w preparacie Omegamed® Odporność dla dorosłych. 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcejrozumiem